Jesper Boesen

Ansvarig för samverkan och internationalisering
Vd-kansli , Högskolan för lärande och kommunikation
Docent i matematididaktik

Forskning

Jesper Boesens forskning fokuserar på bedömning inom matematikutbildning, matematiskt resonemang och relationen mellan provkonstruktion och undervisningspraktik. Hans arbete har undersökt hur olika former av bedömning påverkar undervisning, lärande och hur läroplaner realiseras i klassrummet, och bidragit med både teoretiska och empiriska insikter om matematiska kompetenser.

Han har publicerat i ledande internationella tidskrifter och medverkat i antologier, tekniska rapporter och policyinriktade analyser. Studierna om bedömningspraktiker, kreativitet i matematik och professionsutveckling i stor skala har fått brett genomslag och påverkat nationella och internationella diskussioner om matematikundervisning och lärarfortbildning.

Boesen har även haft centrala roller i flera EU-finansierade forskningssamarbeten och varit svensk huvudansvarig (PI) i projekten GEM, MOST, ProSTEM och IncluSMe. Hans forskningsledarskap omfattar också utvecklingen av praktiknära forskningsansatser där akademisk forskning kopplas samman med skolors och professioners behov och kunskaper.

Bakgrund

Jesper är docent i matematik med inriktning didaktik vid Högskolan för lärande och kommunikation. 

Jesper Boesen är också ansvarig för samverkan och internationalisering vid Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping University. I denna roll driver han lärosätets internationella utveckling och stärker samarbeten mellan utbildningssystem, forskningsmiljöer och professionella verksamheter.

Tidigare har han varit vetenskaplig ledare för forskningsmiljön Praktiknära utbildningsvetenskaplig forskning och innehaft flera ledande positioner vid Jönköping University och Göteborgs universitet, inklusive avdelningschef, enhetschef för samverkan, samt föreståndare för Centrum för utbildningsvetenskap och lärarforskning.

Boesen disputerade i matematik med ämnesdidaktisk inriktning vid Umeå universitet och utnämndes till docent i matematikdidaktik 2016. Tidigare i sin karriär arbetade han med nationell provutveckling och utbildningsmätning samt som lärare i matematik och samhällskunskap.

Genom åren har han verkat som expert, bedömare och styrelseledamot för organisationer som Vetenskapsrådet, UKÄ, Deutsche Telekom Stiftung, Matematikksenteret (NTNU) och SMEER, vilket speglar ett långvarigt engagemang för forskningsbaserad skol- och utbildningsutveckling.

Artikel

Janoušková, S., Bílek, M., Boesen, J. (2024). Barriers and drivers by sustainability school community projects implementation: What changes appeared Chemistry-Didactics-Ecology-Metrology, 29(1-2), 39-52. More information
Boesen, J., Lithner, J., Palm, T. (2018). Assessing mathematical competencies: an analysis of Swedish national mathematics tests Scandinavian Journal of Educational Research, 62(1), 109-124. More information
Boesen, J., Helenius, O., Johansson, B. (2015). National-scale professional development in Sweden: theory, policy, practice ZDM - the International Journal on Mathematics Education, 47(1), 129-141. More information
Boesen, J., Helenius, O., Bergqvist, E., Bergqvist, T., Lithner, J., Palm, T., Palmberg, B. (2014). Developing mathematical competence: from the intended to the enacted curriculum Journal of Mathematical Behavior, 33, 72-87. More information
Palm, T., Boesen, J., Lithner, J. (2011). Mathematical reasoning requirements in Swedish upper secondary level assessments Mathematical Thinking and Learning, 13(3), 221-246. More information
Boesen, J., Lithner, J., Palm, T. (2010). The relation between types of assessment tasks and the mathematical reasoning students use Educational Studies in Mathematics, 75(1), 89-105. More information
Boesen, J., Helenius, O. (2009). Améliorer l’enseignement des mathématiques: Le cas de la Suède Revue internationale d'éducation Sèvres, 51, 91-101. More information

Bok

Boesen, J., Hellström, T., Lindström, J. (1998). Provbanksförsök fysik A och B samt matematik D våren 1998. Umeå: Enheten för pedagogiska mätningar, Umeå univ. More information

Antologibidrag

Boesen, J. (2011). Mathematical creativity - is it assessed in teacher made tests?. In: J. Emanuelsson, L. Fainsilber, J. Häggström, A. Kullberg, B. Lindström & M. Löwing (Ed.), Voices on learning and instruction in mathematics (pp. 239 -256). Göteborg: Nationellt centrum för matematikutbildning (NCM) More information
Boesen, J. (2009). Vilken typ av kunskap (ut)värderas i skolmatematiken?. In: G. Brandell (Ed.), Matematikdidaktiska frågor: resultat från en forskarskola Göteborg: Nationellt centrum för matematikutbildning (NCM) More information

Konferensbidrag

Haglind, T., Lindberg, Y., Boesen, J. (2021). When technology is taking place and taking over: Practices for learning in changing times. TEPE – Teacher Education Policy in Europe: “Challenges of distance teaching in teacher education and education”, 20-22 May 2021, Ljubljana, Slovenia. More information
Mellroth, E., Boesen, J. (2019). Noticing mathematical potential – A proposal for guiding teachers. 11th Congress of the European Society for Research in Mathematics Education, 5-10 February 2019, Utrecht, The Netherlands. More information
Liljekvist, Y., Mellroth, E., Olsson, J., Boesen, J. (2017). Conceptualizing a local instruction theory in design research. Göteborg: Svensk förening för MatematikDidaktisk Forskning - SMDF, The tenth research seminar of the Swedish Society for Research in Mathematics Education. Karlstad, January 26–27, 2016. More information
Lithner, J., Bergqvist, E., Bergqvist, T., Boesen, J., Palm, T., Palmberg, B. (2010). Mathematical competencies: A research framework. Linköping, Sweden: Svensk förening för matematikdidaktisk forskning, SMDF, The seventh mathematics education research seminar, Stockholm, January 26-27, 2010. More information
Boesen, J. (2005). Implementing a creative competence. Umeå: Department of Educational Measurement, Umeå University, Third International SweMaS Conference Umeå, October 14-15, 2003. More information
Boesen, J., Palm, T. (2005). Vilka typer av resonemang (ut)värderas i skolmatematiken?: En analys av svenska gymnasieprov. Nordisk konferense i matematikkdidaktikk 2004, Vurdering i matematikk-Hvorfor og hvordan? Fra småskole til voksenopplaering, Trondheim. More information
Boesen, J. (2003). Teacher beliefs on effects of national tests in mathematics for the Swedish upper secondary school. Nordic Pre-Conference to ICME10, Växjö, May 9-11, 2003. More information

Samlingsverk

(2022). Uppdragsutbildning – ett ömsesidigt lärande i samverkan. Jönköping: Jönköping University, School of Education and Communication More information
(2006). Lära och undervisa matematik: internationella perspektiv. Göteborg: Nationellt centrum för matematikutbildning (NCM) More information

Rapport

Bergqvist, E., Bergqvist, T., Boesen, J., Helenius, O., Lithner, J., Palm, T., Palmberg, B. (2010). Matematikutbildningens mål och undervisningens ändamålsenlighet: Gymnasiet hösten 2009. Göteborg: NCM More information
Bergqvist, T., Boesen, J., Nyroos, M. (2010). Vad vet vi om hur matematiklärare arbetar för att utveckla elevers matematikkunskaper?. Göteborg: NCM, Göteborgs universitet More information
Bergqvist, E., Bergqvist, T., Boesen, J., Helenius, O., Lithner, J., Palm, T., Palmberg, B. (2009). Matematikutbildningens mål och undervisningens ändamålsenlighet: Grundskolan våren 2009. Göteborg: NCM More information
Boesen, J. (2006). The national course tests’ impact on teachers’ written classroom assessment. Umeå: Department of Mathematics, Umeå University More information
Boesen, J. (2006). Why emphasise imitative reasoning?: Teacher made tests. Umeå: Department of mathematics, Umeå University More information
Palm, T., Boesen, J., Lithner, J. (2005). The requirements of mathematical reasoning in upper secondary level assessments. Umeå: Department of Mathematics, Umeå University More information
Boesen, J., Lithner, J., Palm, T. (2005). The relation between test task requirements and the reasoning used by students: an analysis of an authentic national test situation. Umeå: Department of Mathematics, Umeå University More information
Boesen, J. (2004). Bedömarreliabilitet: Med fokus på aspektbedömningen i det nationella B-kursprovet i matematik våren 2002. Umeå: Umeå Universitet More information
Palm, T., Boesen, J., Lithner, J. (2004). The demands on mathematical reasoning in upper secondary level assessments. Umeå More information