Laila Nielsen

Universitetslektor i historia inriktning historiedidaktik
Avdelningen för natur och samhälle , Högskolan för lärande och kommunikation

Forskning

Laila Nielsens forskning behandlar gymnasieelevers identitetsskapande och reella villkor inför vuxenlivet som samhällsmedborgare historiskt och idag. I sin forskning intresserar hon sig för hur lärare, fr.a. inom historieämnet, arbetar interkulturellt inom ramen för det globala samhällets ökade marginalisering.

 

Under senare år har fokus varit på hur den svenska skolan har utvecklat uppdraget att rusta eleverna med medborgerliga kompetenser. År 2020 publicerades boken, The Citizen in Teaching and Education, Student Identity and Citizenship. Boken är ett resultat av ett forskningsprojekt i samarbete med Ralph Leighton, sociolog vid Canterbury University, England. Utifrån ett intersektionellt perspektiv presenteras en jämförande studie mellan den engelska och svenska skolans medborgarundervisning historiskt och idag. Den intersektionella ansatsen möjliggör en fördjupad förståelse för skillnader mellan skolans formellt avsedda medborgarundervisning och ungdomars reella livsvillkor och erfarenheter. Studien bygger bland annat på ett flertal djupintervjuer med gymnasieelever och lärare med olika social och kulturell bakgrund.

 

Biografi

Laila Nielsen kom till Högskolan för lärande och kommunikation år 2009 och arbetade tidigare vid Göteborgs Universitet. I Göteborg utbildade hon sig till gymnasielärare i historia och samhällskunskap och disputerade år 2003 med doktorsavhandlingen Unfree to Develop, A Comparative Study of Kuria and Ukerewe Under Colonial Rule, Tanzania 1850–1961. Avhandlingen är en undersökning av hur brittiskt kolonialt styre påverkade levnadsvillkoren för befolkning i de två samhällena Kuria och Ukerewe, belägna i nordöstra Tanzania vid Victoriasjön.