Junior Gómez Manresa

Affilierad forskare
Affilierade forskare , Högskolan för lärande och kommunikation

Forskning

Junior Gómez Manresa har en doktorsexamen i Complex thinking, han är affilierad forskare vid Communication Culture and Diversity och Högskolan för lärande och kommunikation. Hans akademiska intressen innefattar integration of invandrare, segregation, sociala nätverk och andra kategorier som påverkar social hållbarhet och samhällsutveckling allmänt. Analys av olika sociala fenomen och processer ur ett interdisciplinärt perspektiv innebär för Junior förståelsen av den inneboende komplexiteten i varje fenomen och process.

Biografi

Junior Gómez Manresa har erfarenhet inom undervisning sedan 2004 både på Kuba och i Sverige. Han har undervisat från högstadiet till universitetsnivå. Efter hans disputation 2021, kombinerade Junior sitt jobb som adjunkt gymnasielärare med en konsultationsverksamhet. Sedan dess, har han etablerat olika samarbete med organisationer både inom den privata och den offentliga sektorn. Dessa samarbeten har innefattat föreläsningar och workshops om integration för ensamkommande barn och ungdomar och integration av utländska akademiker.

Bok

Gómez Manresa, J. (2025). Att lyckas som invandrare. Bara tur? Integration är det magiska ordet. Stockholm: Lava förlag More information
Gómez Manresa, J. (2024). Migrar Y Triunfar ¿Solo Suerte?. More information

Konferensbidrag

Gómez Manresa, J. (2024). Equity, Diversity and Inclusion – Challenges in the Integration Process of Young Refugees Within School Settings in Sweden. The IAFOR International Conference on Education in Hawaii 2024, January 3-7, 2024, Honolulu, Hawaii, United States, and Online. More information

Övrigt

Gómez Manresa, J. (2025). Policy Brief: Between Merit and Resistance: Pathways to Labor Market Integration for Highly Educated Migrants in Sweden. More information
Gómez Manresa, J. (2025). Policy Brief: Mellan merit och motstånd: Vägar till arbetsmarknadsintegration för högutbildade migranter i Sverige. More information
Gómez Manresa, J. (2024). Lärarens engagemang underlättar integration. More information