Livslångt lärande (LL)
Livslångt lärande sker utifrån personliga, demokratiska och arbetslivsrelaterade syften. Inom miljön utgår vi från betydelsen att det avser en löpande, livslång individuell bildningsprocess som sker i olika formella och informella sammanhang. En stor del av vår forskning rör det som sker i arbetsliv och i utbildningssammanhang, men vi studerar även det som händer på marginalen och det som utspelas i de nya gränsland som uppstår i förändringar på regional, nationell och internationell nivå.
Vi som finns i forskningsmiljön bidrar till den vetenskapliga utvecklingen, men lika viktigt är att den kunskap som utvecklas kommer undervisningen, våra samarbetspartners och samhället i stort till godo. När vi talar om ett hållbart arbetsliv i relation till vårt HR-program, innebär det att tala om både arbete och liv i en vidare bemärkelse där meningsskapande, samskapande och motivation är centralt. Vi ser framför oss ett samhälle där det finns plats för alla människor, och där lärande stödjer individens utveckling i arbetsliv, som medborgare och framför allt som människa.
Teman
Encell - Nationellt kompetenscentrum för livslångt lärande
Forskningsmiljön har utvecklats inom ramen för arbetet med att bygga upp ett Nationellt kompetenscentrum för livslångt lärande – Encell. Encell har på uppdrag av regeringen ett övergripande nationellt ansvar för forskning och kunskapsspridning om vuxnas lärande i partnerskap och nätverk. Encell bildades 2001 och har Stiftelsen Högskolan i Jönköping som huvudman och Högskolan för lärande och kommunikation (HLK) som värdorganisation.
Skolchefsinstitutet
Skolchefsinstitutet vänder sig till dem som är ledare för rektorer och förskolechefer i offentlig eller privat verksamhet och har som yttersta syfte att stärka dem i sitt ledarskap.
Skolchefsinstitutet erbjuder forskning och utbildning som grundar sig i ett interaktivt förhållningssätt där vi tillsammans arbetar med både individens ledarskap och verksamhetsutveckling.
Forskare
Gruppmedlemmar
Professorer
- Helene Ahl Länk till annan webbplats.
- Sangeeta Bagga-Gupta Länk till annan webbplats.
- Cecilia Bjursell
- Lene Foss Länk till annan webbplats.
- Roland Persson
Docenter
- Vezir Aktas Länk till annan webbplats.
- Ingela Bergmo Prvulovic
- Martin Hugo Länk till annan webbplats.
Forskare och postdocs
- Lars Almén Länk till annan webbplats.
- Pia Andersson Länk till annan webbplats.
- Isa Bohman Jertfelt Länk till annan webbplats.
- Carin Falkner
- Joel Hedegaard
- Emma Neal Länk till annan webbplats.
Doktorander
- Helena Anderström Länk till annan webbplats.
- Asia Della Rosa Länk till annan webbplats.
- Joel Berglund Länk till annan webbplats.
- Karin Ingeson Länk till annan webbplats.
- Richard Lindberg Länk till annan webbplats.
- Nevena Pantelic Länk till annan webbplats.
- Samuel Raoufi-Kvist Länk till annan webbplats.
- Jabil Seven Länk till annan webbplats.
- Therese Uppman Länk till annan webbplats.
Affilierade forskare
- Anouk Jasmine Albien Länk till annan webbplats.
- Ann-Kristin Boström Länk till annan webbplats.
- Satya Brink Länk till annan webbplats.
- Anders Dybelius
- Wai Yi Feng
- Claudia Gillberg Länk till annan webbplats.
- David Hallberg Länk till annan webbplats.
- Colette Henry Länk till annan webbplats.
- Ann Ludvigsson
- Svein Tvedt Johansen Länk till annan webbplats.
- Norris Krueger Länk till annan webbplats.
Projekt
Publikationer
- Bagga-Gupta, S. (2024). Diversity in ANY community. Diversity in Deaf-Hearing communities.
- Bagga-Gupta, S., Messina Dahlberg, G. (2024). (Dis)comfort as embodiment. Contributions to widening the aperture of scholarly being in and representing the world.
- Ingeson, K., Bagga-Gupta, S. (2024). "Integration-oriented adult language education": An analysis of the whats, whos, wheres, whys, hows… in the scholarship.
- Sayed, Z., Ahl, H. (2024). Caste Consolidation and Social Capital: Comparing the experiences of working-class and middle-Class Muslim women entrepreneurs in India.
- Markowska, M., Ahl, H., Naldi, L. (2024). The role of family policy in reshaping entrepreneur/mother identity for women entrepreneurs.
- Ahl, H. (2024). On the limits of harnessing civil society to integrate immigrants.
- Avby, G., Bergmo-Prvulovic, I., Kjellström, S. (2024). Negotiating Leadership in a self-styled HolocracyTM System. University of Birmingham
- Pantelic, D., Pantelic, N. (2024). Making a difference: educating educators for a Multicultural Classroom. FH OÖ Forschungs- & Entwicklungs GmbH
- Brink, S. (2024). E-government impact on the grey digital divide. Gerontechnology (pp. 1-1).
- Bjursell, C., Hedegaard, J., Hugo, M. (2024). Graffiti for seniors: Are the educational needs of older adults changing?. Educational gerontology
- Dybelius, A. (2024). Då och nu i Nässjöbygden: Årg. 28(2024). Nässjö: Nässjöbygdens hembygdsråd
- Dybelius, A. (2024). Malmbäcks helgon. In: Då och Nu i Nässjöbygden Nässjö: Nässjöbygdens hembygdsråd
- Della Rosa, A., Bagga-Gupta, S. (2024). Explorations of institutional responses to diversity in Swedish universities: monitoring discrimination or reproducing inequities?.
- Della Rosa, A., Bagga-Gupta, S. (2024). Conceptualizations of Whiteness and Colour-blindness. A meta-study of the Swedish, Nordic and Italian (educational) scholarship.
- Bagga-Gupta, S. (2024). What and why of equity for whom and where: Analytical engagement with languaging promises-in-policy and policy-as-participation. In: Florence Bonacina-Pugh (Ed.), Language policy as practice: Advancing the empirical turn in language policy research (pp. 79-108). Cham: Springer
Alla träffar från DiVA (1121)