Studenter tävlar i innovation för hälsa och välmående

Cirka 150 studenter deltog i tävlingen Impact Challenge vid Jönköping University (JU) 25-27 september. Uppdraget var att ta fram och presentera den bästa affärsidén inom området hälsa och välmående. Vinnarna belönades med en prischeck på 15 000 kronor från Tillväxtstiftelsen.

Vinnarlaget av Impact Challenge består av: Inés Beaudemoulin, JIBS, Naya Gharib, JIBS, Jenei Tamás, JIBS, Caroline van Rijckevorse, HHJ, Micaela Stella, JIBS och Vanshika Dhawan, JIBS.

I Impact Challenge, som tidigare hette Sustainability Race, får studenter tillsammans arbeta fram en affärsidé som syftar till att ta fram lösningar på samhällsutmaningar. Årets tema var hälsa och välbefinnande, där studenterna delades upp i tre olika kategorier: mental hälsa bland unga, den åldrande befolkningen och förebyggande hälsa. Alla lag fick presentera sina idéer inför en jury, som sedan valde ut två lag från varje kategori som fick presentera sin affärsidé i finalen.

Tävlingen började måndagen den 25 september med en kick-off, där tävlingskonceptet presenterades och studenterna fick en föreläsning om årets tema. Under dagarna fram till finalen den 27 september fick studenterna möjlighet att få guidning av coacher både från JU och Science Park, delta i workshops, tips om presentationstekniker och föreläsningar för att samla information och kunskap till sin affärsidé.

”Simpelt, enkelt och applicerbart i samhället”

Vinnarlaget hade tagit fram Mood Scape, ett kortspel som fysiskt och psykiskt arbetar med god mental hälsa, framför allt riktat mot ungdomar på gymnasiet. Tanken är att ungdomar ska få det enklare att prata om känslor och välmående på ett roligare och mer aktivt sätt.


Micaela Stella studerar Sustainable Enterprise Development på Jönköping International Business School (JIBS) vid JU och anser att hon och resterande medlemmar i gruppen hittade en lucka som behövde fyllas. Hon menar att gruppen inte kunde hitta något liknande koncept någonstans när de utforskade kortspelsidén.

– Det funkar ungefär som en workshop blandat med aktiviteter. Du drar ett kort som ger dig ett scenario att diskutera och sätta känslor och tankar på, eller en uppmaning som att till exempel gå ut och springa ett varv i skogen, säger Micaela.

Caroline van Rijckevorse studerar masterprogram i hjälpmedelsteknik (MAStech-programmet) på Hälsohögskolan (HHJ) vid JU och tycker att gruppdynamiken funkade bra. Hon menar att de såg på utmaningen ur ett annat perspektiv och fokuserade på att skapa en simpel och fysisk lösning.


– Vår idé är inte så svår att skapa och lätt att applicera. Jag tror att om vi jobbar aktivt med vår idé kan vi få ut den som en färdig produkt inom ett år, säger Caroline.

Totalt sex lag avancerade till finalen och tävlade om vinsten under onsdageftermiddagen.

Hälsohögskolan deltog – nytt för i år

Tidigare år har det varit studenter från JIBS och Tekniska Högskolan (JTH) vid JU som deltagit i Impact Challenge. Men i samband med årets tema har Science Park även fått med studenter från Hälsohögskolan, vilket var ett uppskattat tillskott i årets tävling.

Juryn bestod av Emelie Ramsö, hållbarhetsansvarig Länsförsäkringar Jönköping, Frida Lygnegård, universitetslektor på Hälsohögskolan, Leona Achtenhagen, professor i företagsekonomi på Jönköping International Business School och Tomas Hagwall, affärsutvecklare på Science Park Jönköping.

Frida Lygnegård är universitetslektor på HHJ och var en av fyra jurymedlemmar i finalen. Hon såg positivt på tävlingen och tyckte att det var både ett roligt och viktigt tema för årets upplaga av Impact Challenge. Hon menar att tävlingen är en god start för studenter som är intresserade av innovationsarbete inom hälsa och välmående.

– Inom offentlig sektor, affärsutveckling och entreprenörskap så finns det alltid personer som kommer att arbeta med affärsidéer och produktutveckling inom hälsa och välfärd, och då behövs det en blandning av olika kompetenser, säger Frida Lygnegård.

Impact Challenge anordnas av Jönköping University och Science Park Jönköping.

Juryns motivering:
Vinnaren vågar presentera en analog lågteknologisk lösning som adresserar en viktig samhällsutmaning bland tonåringar. Gruppen presenterar en genomförbar idé för ett tydligt definierat marknadssegment. Idén är grundad i aktuell forskning och bekräftad med en grundläggande initial marknadsundersökning. Idén är väl presenterad och har potential att få ett brett genomslag.

2024-09-26