De vann för bästa idén om totalhållbara förpackningslösningar
Den 4-6 april deltog 15 lag och totalt 60 studenter från Jönköping University (JU) i JIBS Entrepreneurship Challenge 2022, en årligt återkommande tävling där studenter ställs inför utmaningen att lösa ett riktigt business case under 24 timmar. I år var det T-Emballage som stod för caset. Utmaningen bestod i att presentera en idé hur T-Emballage skulle kunna utveckla ett verktyg eller hjälpmedel för att skapa totalhållbara lösningar, som sträcker sig längre än till själva produkten. Studenterna tävlade om en prispott på totalt 130 000 kronor som donerats av Aktiestinsens stiftelse.
"T-Emballage har som ambition att skapa ”totalhållbara förpackningslösningar vilket inkluderar flera aspekter i hållbarhetsarbetet. Till viss del vedertagna aspekter som material, konstruktioner och olika materialkvaliteter men det behöver också inkludera produktion, transporter, återvinning och möjlighet till cirkularitet. Vi vill erbjuda marknaden ett verktyg eller hjälpmedel för att kunna utmana rådande läge och hjälpa såväl kunden som oss själva i olika vägval".
Detta var utmaningen som studentlagen fick under den 11:e upplagan av JIBS Entrepreneurship Challenge. Efter att utmaningen presenterats hade lagen 24 timmar på sig att komma fram till en kreativ och inspirerande lösning och förbereda en säljande pitch att presentera för juryn. På onsdagseftermiddagen var det dags för de 6 lag som tagit sig vidare att presentera sina lösningar i en spännande final som var öppen för allmänheten och som också livesändes. Efter noggrant övervägande kunde juryn till slut presentera ett vinnande lag, samt två vinnare av bästa Runners up.
Det vinnande bidraget både relevant och lättillgängligt
T-Emballage har under senare år tagit ett stort steg mot att tydligt fokusera på totalhållbara och kundanpassade förpackningslösningar och optimerad logistik för den nordiska industrin. Lösningar som hjälper kunderna att spara tid, minska kostnader, öka kvaliteten och samtidigt bidrar till att minska energi- och klimatbelastningen. Arbetet med totalhållbara lösningar genomsyrar hela processen, från utveckling och design, via inköp, tillverkning, packning, lagerhållning och distribution till återanvändning/återvinning.
- En av våra viktigaste framtidsutmaningar, kopplat till våra huvudsakliga grundmaterial – förpackningar av papper och plast, är hållbarhet. Vi tänker dock inte bara hållbarhet utifrån materialet i sig. Det är förstås en komponent men vi tänker på hela försörjningskedjan, alltifrån de sociala aspekterna till kedjan mellan råmaterial och produkternas ”end of life, säger Björn Holm, vd på T-Emballage.
Första priset på 60 000 kronor gick till studenterna Domagoj Vugrinec, Tim Alexander Görsch, Muhammad Moosa, från JIBS och Dimitris Zarogiannis student på JTH för deras lösning att via ett dashboard göra det möjligt för kunden att se vilket miljöavtryck i form av CO2-utsläpp olika typer av förpackningslösningar medför.
I sin motivering säger juryn att laget har förstått de utmaningar T-Emballage står inför och tagit fram en relevant och enkel lösning som på ett tydligt sätt hjälper kunderna i deras val. Samtidigt visar deras förslag hur man kan addera värde till själva produkten genom att tillhandahålla lättillgänglig information.
- Vi trodde på vår idé från början och det är härligt att nu se att den höll hela vägen. Vi ville åstadkomma ett enkelt och relativt lätt administrerat verktyg som inte kräver så stora investeringar. Vår idé bygger på att analysera data som redan finns tillgänglig på olika håll och samla ihop den för att ge kunden en tydligare uppfattning om vilken påverkan olika val har, som stöd i deras beslutsprocess. Plattformen erbjuder också goda möjligheter att inkludera även andra intressenter, säger Alexander Görsch.
Fantastiskt att se kreativiteten hos studenterna
Juryn för JIBS Entrepreneurship Challenge 2022
Björn Holm, vd, T-Emballage
Anders Selvander, Marknadschef, T-Emballage
Jerker Moodysson, Dean and Managing Director, JIBS
Anders Nyberg, Affärsutvecklingschef, Science Park
Esaias Morales, President JSA, JIBS
Annika Cederfeldt, Näringslivspolitisk chef, Handelskammaren i Jönköping
Jonas Dahlqvist, jurysekreterare
Björn Holm, vd och Anders Selvander, marknadschef på T-Emballage hade möjlighet att följa lagen under utmaningen och de var imponerade av deras arbete.
- Studenterna lyckades komma fram till relevanta idéer för T-Emballage på bara 24 timmar, så jag har stor respekt för kunskaperna de har visat upp. Jag är imponerad över att de faktiskt lyckades med uppdraget på så kort tid. Vi har fått med oss nya tankar och infallsvinklar att bygga vidare på, säger Anders Selvander.
Även Björn Holm är mycket nöjd med evenemanget. Inte minst med möjligeheten de fått att få en inblick i studenternas tillvaro och se hur de tar sig an uppgifter med kreativitet och nytänkande.
- JIBS Entrepreneurship Challenge är en viktig del av vår strategiska intention att skapa samarbeten med JU och kanske framför allt med studenter som har möjlighet att berika och utmana vår omvärldsanalys. Även om de lösningar som kommer fram i tävlingen kanske inte går att omsätta rakt av i verkligheten är det oerhört värdefullt att få den här typen av input och energi, säger Björn.
De fyra medlemmarna i det vinnande laget var naturligtvis mycket lyckliga efter tillkännagivandet.
-Det är en sådan lättnad nu när det är färdigt. Det har varit så roligt och lärorikt, faktiskt bättre än vi kunde föreställa oss, men nu är vi jättetrötta, säger Dimitris Zarogiannis.
-Allt var så välorganiserat! Nu ska vi fira segern. En del av prissumman kommer nog gå åt redan ikväll, säger Dimitris Zarogiannis med ett stort leende.
Projektledare och konferencierer för årets JIBS Entrepreneurship Challenge var Malin Bergman och Anna Björndahl.
Se finalen i sin helhet här