De vann för bästa idén om socialt entreprenörskap
Mellan den 12-14 april, deltog 15 lag med studenter från Jönköping University (JU) i JIBS Entrepreneurship Challenge 2021, där studenterna varje år tävlar i att lösa en verklig affärsutmaning (ett business case) under 24-timmar. I år kom utmaningen från IKEA. Utmaningen bestod i att presentera en idé om hur IKEA kan stärka sitt arbete med socialt entreprenörskap. Studenterna tävlade om en prispott på 130 000 kronor som donerats av Aktiestinsens stiftelse.
“Utifrån nuvarande status och mål för IKEAs sociala entreprenörskapsprogram är er uppgift att ta fram en idé för att uppnå ökad, eller förbättrad, framtida integrering av sociala entreprenörskapsprojekt med IKEA och dess värdekedja”.
Detta var utmaningen som studentlagen fick under den 10:e upplagan av JIBS Entrepreneurship Challenge. Efter att utmaningen presenterats hade de sedan 24 timmar på sig att komma fram till en lösning, spela in en fem minuter lång filmad presentation av sin pitch, och skicka in den till en jury bestående av representanter från IKEA, Aktiestinsens stiftelse, Science Park och Jönköping International Business School (JIBS). På onsdagen den 14 april vid 16.00 hade juryn valt ut ett vinnande lag, samt andrapristagare, som tillkännagavs under den livesända finalen.
Det vinnande bidraget kopplar samman oupptäckta leverantörer och IKEA
Sedan 2012 har IKEA systematiskt engagerat sig i att stödja sociala företag (där ambitionen är att ett affärsutbyte ska lösa sociala utmaningar, såsom att minska fattigdom eller stärka marginaliserade samhällen) genom att använda de sociala företagens produkter eller tjänster i sin leveranskedja.
Första pris och prispotten på 60 000 kronor gick till studenterna Devika Dileep, Eko Wahyu Kuncoro, Ishaan Chandok och Raphael Lauren Owusu för sin idé om “IKEA’s NEST”. NEST är en förkortning av “Nurturing Entrepreneurial Spirit for Tomorrow” (på svenska ungefär “Fostra morgondagens entreprenörssjälar”) och idén är att bygga en digital plattform som kopplar samman outnyttjade potentiella sociala företag från sårbara och marginaliserade samhällen över hela världen med IKEA. Genom NEST skulle de få tillgång till utbildning och träning i socialt entreprenörskap och samtidigt få möjlighet att anmäla sitt företag till en årlig tävling om att potentiellt bli en underleverantör till IKEA.
I sin motivering sa juryn att laget hade lyckats med att skapa ”ett holistiskt angreppssätt som inkluderade alla de relevanta intressenterna i en framtida leveranskedja” och att de ”genom att ta med perspektivet från de personer som skulle tjäna på idén gjort det till en ”win-win” lösning”.
- De fyra medlemmarna i vårt lag kommer från olika delar av Asien och Afrika. Därför har vi ett väldigt verkligt perspektiv på vad som pågår i dessa länder och på vilket sätt socialt entreprenörskap skulle kunna hjälpa oräkneliga samhällen i dessa delar av världen. Vi vill ge bort en del av våra prispengar till välgörenhet, i sann social entreprenörskapsanda, sa det vinnande lagets teamledare Devika Dileep.Juryn för JIBS Entrepreneurship Challenge 2021
Christina Niemelä Ström, Supply Sustainability Manager, IKEA Supply AG
Jerker Moodysson, Dean and Managing Director, JIBS
Linda Pålsson, Business Developer, Science Park
Sara Hooton, President JSA, JIBS
Sven Rydell, Board Member, Aktiestinsen and Head of Trade and Industry, Jönköping Municipality
Idéerna var ”relevanta för IKEA”
Christina Neimelä Ström är Supply Sustainability Manager för IKEA Supply AG och deltog via länk från Schweiz som en av medlemmarna i juryn.
- Studenterna lyckades komma fram till väldigt relevanta saker för IKEA på bara 24 timmar, så jag har stor respekt för kunskaperna de har visat upp och jag är imponerad över att de faktiskt lyckades med uppdraget på så kort tid. Och det här är innovation. Det handlar inte alltid om att ta fram en högteknologisk produkt. Innovation i tanken och genom nya sätt att skapa affärer är något vi alla borde göra, säger Christina Neimelä Ström.
Jerker Moodysson, vd och akademisk ledare för JIBS, var också imponerad av lagens lösningar:
- Det här årets utmaning var tuff och ganska bred, men vad vi sökte var relevanta, kreativa och genomförbara idéer. Det här årets vinnande lösning identifierade verkligen kraften som IKEA har som globalt företag, och möjligheten att göra skillnad och vara en social aktör. De hade väldigt nytänkande och övertygande idéer, säger Jerker Moodysson.