De fyra huvudtalarna på konferensen. Från vänster: Andrea Medrado, Claudia Lago, Venka Simovska, Lili-Ann Wolff.

Konferenser och kurser 2025-26

För forskare och adjunkter:
Forskningskonferens, 25 november, 2025. Mer information kommer.

 

För doktorander:

  • EduCom: Bridging Education and Communication for a Sustainable Future, 7.5 hp, se kursplan Pdf, 117.7 kB., kursstart januari 2025.
  • Research Funding: From Idea To Application, preliminär kursstart augusti 2026.

 

Kontakt: Karolina Hyckenberg

Under en konferens fick forskare och adjunkter från HLK en fördjupad förståelse för forskningsfältet educommunication. Talare från Brasilien, England, Danmark och Finland tog oss med på en intellektuell resa som blev ett avstamp för det egna arbetet vid JU.

Educommunication för allas rätt till utbildning och allas rätt att höras

I en världsdel med stora klassklyftor, post-kolonialism och diktatur, lyftes flera exempel från Brasilien fram för hur alternativa tillgängliga medier växt fram för att öka läskunnighet, bildning och rättvisa. Föreläsningen hölls av professor Claudia Lago, University of São Paulo, Brasilien.

Social rättvisa med kreativa mediemetoder

Med flera exempel på samarbeten inom det globala syd, där grupper som inte har haft en röst, uppmanas att lyfta fram varandra. I detta fall Kenya och Brasilien som delar kolonialtidens historia av människohandel, men från varsin sida av Atlanten. Att lyfta fram goda exempel med kreativa metoder för att ge människor utan röst, en röst, och att skapa engagemang att förändra sin och andras situation. Föreläsningen hölls av dr. Andrea Medrado, University of Westminster, England.

Aktionskompetens som bildning

Med lärande genom interaktion och utifrån kritisk teori, behandlades bildandet av det inre självet genom utbildning för att skapa medborgare i ett demokratiskt samhälle. Att genom bildning få en plattform för sig själv och sin röst, vare sig det är att hantera egna misslyckanden eller att förändra världen. Föreläsningen hölls av professor Venka Simovska, Aarhus University, Danmark.

Social hållbarhet i utbildning och aktivism

Utmaningar med social hållbarhet i policy och högre utbildning belystes här. Med FN:s globala mål i sikte, måste vi fråga oss hur vägen dit ska se ut. Hållbar utbildning ska uppmuntra och befrämja bemyndigande. Den ska bygga på tillit och ske genom ömsesidig undervisning, lärande och upptäckande. Föreläsningen hölls av docent Lili-Ann Wolff, University of Helsinki, Finland.