SMULLE - lek och lärande med biologisk mångfald

SMULLE står för Samverkan för Mångfunktionella Utemiljöer för Lek, Lärande och stärkta Ekosystemtjänster och riktar sig till dig som jobbar på förskola, grundskola eller fritidshem. MULLE är forskningsbaserat och görs i samverkan mellan Jönköping University och för- och grundskolor med stöd av Formas.

Varsågod, massor av fina SMULLE-upplägg att välja bland!

Titta på filmer och webbinarier och låt dig inspireras av de olika uppläggen. Vår förhoppning är att du får massor av inspiration och tips kring hur ni själva kan påverka just er gård! Kanske genom att anlägga en skogsträdgård, så en äng eller skapa platser för vila i skuggan - eller något helt annat?

Längst ner på sidan hittar du också SMULLE-utmaningen, där ni kan inspirera och inspireras av hur andra jobbar!

Ekologisk litteracitet

Ekologisk litteracitet - eller ekologisk läskunnighet - innefattar kunskap om naturen, omsorg om naturen, och praktiska färdigheter. Den här filmen visar aktiviteter i en förskola som utvecklar ekologisk litteracitet hos barn.

Mini-skogsträdgården

Små dungar av fruktträd, bärbuskar och andra ätliga fleråriga växter kallas mini-skogsträdgårdar. Lär dig hur ni odlar växter som är fleråriga och vilka fördelar fleråriga växter har.

Undersök gårdens möjligheter

Hur man kan använda gården på bästa sätt? Var trivs gråsuggor, var finns skugga för återhämtning och var kan man samla regnvatten? Låt er inspireras!

Platser på gården

I denna film får barnen och eleverna tillsammans med dig som vuxen se exempel på platser där både djur, människor och växter trivs. När ni sett filmen - fundera på hur det ser ut hos er. Vad skulle kunna ändras?

Så er egen äng

Att anlägga en liten äng på gården kan ge glädje länge, för oss människor och andra däggdjur, för fåglar, insekter och andra småkryp. Det är ett vackert och roligt sätt att bidra till den biologiska mångfalden som passar för alla åldrar.

Delta i SMULLE-utmaningen

Har ni på er förskola eller skola gjort något i närmiljön som stärker den biologiska mångfalden eller andra ekosystemtjänster och där barnen/eleverna varit delaktiga? Kanske har ni gjort insektshotell, maskvärldar, fågelholkar eller sått och planterat? Om ni deltar i SMULLE-utmaningen kan ni sprida ert goda exempel till förskollärar- och lärarutbildningen genom att skicka in bilder och en kort text till ellen.almers@ju.se . Inga ansikten ska synas på bilderna.

Ni kommer att kunna få diplom och så länge lagret räcker också premier i form av böcker, fröer, lökar, miniväxthus med mera.

Inkomna bidrag i SMULLE-utmaningen

Förskola

Här hittar du bidrag att inspireras av i ditt arbete med förskolebarn för att öka den biologiska mångfalden.

Till bidragen >>

Grundskola

Här hittar du bidrag att inspireras av i ditt arbete med grundskoleelever för att öka den biologiska mångfalden.

Till bidragen >>

Övriga verksamheter

Här hittar du bidrag att inspireras av i ditt arbete med äldre elever för att öka den biologiska mångfalden.

Jönköping Folkhögskola >> pdf, 1.8 MB.

Läroplanskopplingar

Här hittar du läroplanskopplingar för...

Förskolan >> pdf, 389.2 kB.

Grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet >> pdf, 421.6 kB.

Publikationer i SMULLE-projektet

Almers, E., Askerlund, P., Samuelsson, T., Waite, S. (2020). Children’s preferences for schoolyard features and understanding of ecosystem service innovations – a study in five Swedish preschools, Journal of Adventure Education and Outdoor Learning. https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/14729679.2020.1773879

Kjellström, S., Andersson, A., Samuelsson, T. (2020). Professionals’ experiences of using an improvement programme: applying quality improvement work in preschool contexts, BMJ Open Quality, 9(3). https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC7445333/

Almers, E., Askerlund, P., Samuelsson, T. (2023). The perfect schoolyard for future children: Primary school children’s participation in envisioning workshops. Children, Youth and Environments, 33(1), 101-121. https://hj.diva-portal.org/smash/get/diva2:1742728/FULLTEXT01.pdf

Hammarsten, M., Askerlund, P., Almers, E., Avery, H., Samuelsson, T. (2019). Developing ecological literacy in a forest garden: children’s perspectives. Journal of Adventure Education and Outdoor Learning, 19(3), 227-241. https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/14729679.2018.1517371

Askerlund, P., Almers, E., Tuvendal, M. & Waite, S. (2022) Growing nature connection through greening schoolyards: preschool teachers’ response to ecosystem services innovations, Education 3-13, DOI: 10.1080/03004279.2022.2148485

Askerlund, P. & Almers, E. (2016). Forest gardens – new opportunities for urban children to understand and develop relationships with other organisms. Urban Forestry & Urban Greening 20: 187-197. DOI: 10.1016/j.ufug.2016.08.007

Almers, E., Askerlund, P. & Kjellström, S. (2018) Why forest gardening for children? Swedish forest garden educators' ideas, purposes, and experiences, The Journal of Environmental Education, 49:3, 242-259 DOI:10.1080/00958964.2017.1373619