En podd av vägledare, för vägledare
Aino Collmar och Annika Davén driver Vägledningspodden, som har både studenter som läser studie- och yrkesvägledning och de som arbetar med vägledning av olika slag i sin lyssnarskara.
Idén till en podd föddes bland annat ur Ainos eget behov av att som adjunkt hitta den tid för fortbildning och kompetensutveckling som finns i tjänsten, men som är svår att få in i vardagen. Poddformen gav dessutom en möjlighet att bygga ut samtalet kring frågor som togs upp med studenterna, och därmed fördjupa undervisningen ytterligare. En dubbel vinst.
– Vi fyller ut med praktiska exempel i det som är en ganska teoretisk utbildning. Hur är det att jobba som syv, vad är det för dilemman man står inför? Många syv jobbar ganska mycket själva, då kan det vara skönt att få lyssna på andra som står inför liknande dilemman, säger Annika Davén.
I takt med att avsnitten har blivit fler, och forskare så väl som praktiker har berättat för lyssnarna om sitt arbete, så har podden fått lyssnare även bland yrkesverksamma. Vägledningspodden Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. verkar ha fyllt ett behov i kåren.
– Jag tycker att det är jätteintressant att det inte har funnits för det här fältet. Just syv är ett jobb som kräver så mycket fortbildning hela tiden. Att man är à jour med vad som händer, säger Annika Davén.
– Man brukar prata om den reflekterande praktikern, och det är verkligen en syv, säger Aino Collmar,
Vägledarens roll idag
I den föränderliga tid som det ofta pratas om, med lärande under hela arbetslivet och yrken som föds och dör ut, kan en vägledare få arbetsmarknadens maskineri att bli mer välsmort. I dagsläget finns det inte ett utbyggt system med en självklar ingång till vägledning för vuxna. Du måste själv ofta ha kommit på vad ditt första steg ska vara, om du ska läsa på komvux eller högskola, byta karriär helt eller kanske bara gå en kurs. När du har bestämt det kan du prata med den vägledare som hör till respektive karriärväg.
Det här är ett problem, för vuxna i allmänhet och för nyanlända i synnerhet. Samhället skulle gynnas av fler vägledare, menar Annika och Aino, men ser man till antalet arbetstillfällen som finns i dagsläget så utbildas det lagom många vägledare.
– Arbetsmarknaden står i balans men jag skulle säga att egentligen behövs det mycket fler vägledare rent samhällsekonomiskt, säger Aino Collmar.
I arbetet med kommande avsnitt vänder de blickarna ut i världen, för att prata med vägledare som verkar i andra länder och kulturer.
Reflekterande val
När Aino och Annika berättar om hur de själva kom att arbeta med vägledning så illustrerar det hur vägen till ”rätt” yrke inte alltid är spikrak. För Annika var det självklart att hon skulle arbeta med människor, men inte på vilket sätt. Hon tappade bort den lilla människan under studierna i internationella relationer, och tyngden i socionomens behandlande roll blev tydlig under socionomutbildningen, men så landade hon så småningom på utbildningen till studie- och yrkesvägledare vid Stockholms universitet. Aino å sin sida gjorde Arbetsförmedlingens intressetest när hon som 30-åring ville hitta sin nya bana, som idag innebär arbete som lärare på ovan nämnda utbildning.
- Att jobba med människors drömmar, det är ett väldigt fint sätt att jobba med människor, säger Annika Davén.
Sara Bref